IL-14-es Malév flotta
1957 tavaszán a Malév részére 3 darab Il-14M repülőgép érkezett. A Szovjetunióban kiképzett hajózó és műszaki állomány, és a kedvező üzemeltetési feltételek lehetővé tették, hogy még ez évben a repülőgép menetrend szerinti forgalomba álljon. A HA-MAA érkezett először, még natúr fém színnel és itthon kapta a gazdagon csíkozott, a kor divatjának megfelelő festést. 1958 tavaszán 5 db NDK által gyártott Il-14P repülőgéppel gyarapodott a Malév flotta, melyekkel a vállalat bővítette a nemzetközi útvonalhálózatát, és nagyobb távolságra, például Oslóba is menetrend szerinti járatokat indított.
1968.-ig a gépek többsége már 8000 órán felül töltött időt a levegőben. A nagy teljesítményű és nagy hatótávolságú Il-18-ak a nemzetközi vonalakról kiszorították a típust és a belföldi légiközlekedés 1968. évi megszűnésével a gépek feleslegessé váltak. A vállalat eladásra kínálta fel őket Szíriának 62.000 USD értékben, de az üzlet nem jött létre. Végül 1970.-ben a Szovjetunó meg-, illetve visszavásárolta a Malév gépparkját, az időközben kiégett HA-MAH és a selejtezett HA-MAB kivételével. A két nem Malév tulajdonú Il-14P-t az időközben üzembe helyezett An-24 típusú repülőgépek leváltották, és 1968-tól az OLP (Országos Légvédelmi Parancsnokság) állományába helyezték. Az 1970.-es évek vége felé sorsuk kétségessé vált. Készültek tervek a földi rádiónavigációs állomásokat mérő és ellenőrző repülőgéppé történő átalakításról, de döntés az erre a célra kialakított Jak-40 típusú repülőgép megvásárlásáról született. 1976.-ban a kiváló állapotban lévő és jelentős üzemidő tartalékkal rendelkező gépeket a Szovjetunió visszavásárolta a sarkvidéki flottája részére. A 10 darab repülőgépből egy sem maradt hazánkban.
A Malév flotta
HA-MAA
Típus: Il-14M
Gyártás éve: 1957
Gyári szám: 1470 013 25
Első üzemeltető: Malév
Ferihegyre érkezett: 1957. Április 10.
Első légialkalmassági bizonyítvány: 1957. Április 25.
HA-MAA érkezése (MRT archívum 1957 – BUD)
A gép 1957. április 10-én érkezett Ferihegyre a Moszkva melletti 30-as számú. repülőgépgyárból, natúr fémszínűen. A további repüléseket már HA-MAA lajstromjellel és nemzeti színű zászlóval az oldalkormányon teljesítette. A próbarepülések után április 29-én állították ki az első légialkalmassági bizonyítványát, majd a kor divatjának megfelelő festést kapott, és így teljesítette az első menetrend szerinti útját 1957. május 1-én. 1960. július 9-én az addig 24 személyes gépet 32 személyesre alakították át. Ezen átalakítás során hajtották végre a bejárati ajtó melletti, és átellenben lévő oldalon, a törzs
kivágásával, belülről nyitható, ablakkal ellátott, vészkijárati nyílások beépítését. Ezt követően 1961.
január 14-én új légialkalmassági bizonyítványt kapott.
HA-MAA (Kunár György 1967 – BUD)
Később a megnövekedett forgalmi igényeknek megfelelően 1961. május 31-én további egy sorral, azaz két pár üléssel bővítették a befogadóképességét. Az immár 36 személyes repülőgép 1963-ban már 5584 repült órát teljesített. A forgalomba állított IL–18-as repülőgépek miatt az Il–14-es típus 1965-től fokozatosan kiszorult a nemzetközi forgalomból. Az utolsó Malévnál eltöltött évében menetrendszerűen már csak belföldre, és egy-egy különjáratra járt a környező országokba.
Az 589/1970 számú ügyirattal a lajstromból törölték.
A Szovjetunióban az Aeroflot Krasznojarszk sarkvidéki flottájában, a többi repülőgéphez igazodva piros csíkkal és CCCP-41841 lajstromjellel üzembe helyezték. 1986. szeptember 20-án, hála a Malév korábbi jó műszaki tevékenységének, a kiváló állapotú repülőgép még használatban volt. A forgalomból kivonása 1988. május 10-i dátummal történt. Krasznojarszk Igarka repülőtere mellett állt a megmaradt roncs, majd 2005-ben feldarabolták, és a hulladékhasznosító helyre szállították.
HA-MAB (Béla)
Típus: Il-14M
Gyártás éve: 1957
Gyári szám: 1470 014 23
Első üzemeltető: Malév
Ferihegyre érkezett: 1957. Július 8.
Első légialkalmassági bizonyítvány: 1957. Július 9.
HA-MAB (Kunár György 1958 – BUD)
1957. július 8-án érkezett Ferihegyre a Moszkva melletti 30-as számú. repülőgépgyárból, és a berepülések után 1957. július 9-én kapta meg az első légialkalmassági bizonyítványát. 1960. szeptember 8-án az első nagyjavítás alkalmával 32 személyesre alakították át a repülőgépet, ami itt is a törzs hátsó részben, egy plusz vészkijárati ablak beépítésével járt. 1963-ig 5168 repült órát teljesített. 1965. június 25-én az emelkedő forgalom miatt 36 férőhelyessé alakították át a járművet. Ekkor az önsúlya az addigi 12235 kg-ról 12360 kg-ra változott. 1964-1966 között, útban hazafele, Székesfehérvár térségében a repülőgép tiszta, napsütéses időben belerepült egy légörvénybe, amit semmi külső jel nem mutatott
HA-MAB (Kunár György 1958 – BUD)
Az örvény olyan erővel dobta meg a repülőgépet, hogy a be nem kötött utasok, és a szabadon mozogható tárgyak az utastér tetejéig repültek, az útba eső kalaptartó kitörésével és deformálásával. Ráadásul, hibás rögzítés miatt, két vagy három utas ülés, a bent ülőkkel együtt, repült a mennyezetig. A mosdóban ülő utas feje a felső kárpitban és burkolatban jól látható nyomot hagyott. A Kangyal János kapitány személyzete, jelezte a történteket, elsősegélyt kért, így a járatot mentő várta, mely egy utast elszállított. Az utastérben felborult székek, szétszóródott tárgyak, csomagok, öltözetek hevertek össze-vissza. Több mint egy hétig tartott a sérülések kijavítása. A történt eseményre szigorú karbantartási előírás létezett, melynek egyik része a szintezési ellenőrzés. Ennek végrehajtása során derült ki, hogy repülőgép túlterhelése miatt, a törzs vetemedett, elcsavarodott. Erre vonatkozó javítási tervek nem készültek, a vállalat, a típus kivonása után a sárkányszerkezet hibája miatt, már nem kínálta fel eladásra, 1968 telén selejtezték, majd a hangár sarkában, illetve az előtéren várta sorsa alakulását. A használható alkatrészeket folyamatosan leszerelték és más repülőgépeken hasznosították, végül 1972-ben a repülőtér végén lévő területre vontatták egy tűzoltó gyakorlat céljára. A gyakorlat során felgyújtották és a tűz áldozatává vált. A megmaradt részeket feldarabolták és elszállították.
HA-MAC (Cecil)
Típus: Il-14M
Gyártás éve: 1957
Gyári szám: 1470 014 24
Első üzemeltető: Malév
Ferihegyre érkezett: 1957. Július 8.
Első légialkalmassági bizonyítvány: 1957. Július 9.
HA-MAC (Kunár György 1958 – BUD)
Testvérgépével, a HA-MAB-bal egy napon érkezett Ferihegyre a Moszkva melletti 30-as számú repülőgépgyárból, és ugyancsak július 9-én állították ki a légialkalmassági bizonyítványát. Az érkezésekor az önsúlya 12165 kg volt, ez később 12600 kg-ra módosult, mivel 1960. szeptember 8-án az első nagyjavításkor az addigi 24 utasférőhelyet 8 fővel bővítették, ami többi Il–14M-hez hasonlóan, itt is a törzs hátsó részben, egy plusz vészkijárati ablak beépítésével járt.
A Szovjetunió ezt a gépet is visszavásárolta a szibériai légiflotta számára. A repülőgépről lekerültek a magyar vonatkozású felfestések, majd 1970. május 30-án szállt fel Ferihegyről utoljára, és 11:05 perckor repülte át a magyar-szovjet határt. Még ezen a napon a lajstromból törölték.
CCCP-41851 ex. HA-MAC
Az Il–14LR-re történő átalakítás után CCCP-41851 lajstromjellel az Aeroflot Krasznojarszk bázisán jégkutató repülőgépként szolgált. 1982. június 8-án, egy jégkutatási küldetés közben, Graham Bell szigeten (Franz Josef Land archipelago) motorhiba miatt egy gleccserre kényszerleszállt. A gépet kijavították, majd Igarka repülőterén állomásozott tovább.
CCCP-41851 ex. HA-MAC (Photo: Juha Ritaranta – Igarka, RU)
1988. február 29. dátummal üzemidő lejárta miatt kivonták a forgalomból. A selejtezés során a használható részegységeket leszerelték a repülőgépről, a megmaradt, kopott festésű törzset, a szárnyakkal, 2005. április 5-én még látták Igarka repülőterénél. További sorsa ismeretlen.
HA-MAD (Dénes)
Típus: Il-14P
Gyártás éve: 1958
Gyári szám: 14 803 028
Első üzemeltető: Malév
Ferihegyre érkezett: 1958. Március 8.
Első légialkalmassági bizonyítvány: 1958. Március 28.
HA-MAD (Rolf Larsson 1968)
Ezt a repülőgépet a Malév már az NDK-tól vásárolta, és 1958. március 8-án érkezett Ferihegyre a Drezda melletti repülőgépgyárból. A légialkalmassági bizonyítványt 1958. március 28-án kapta meg.
1959. július 7-én az addigi 26 személyes gépet 28 férőhelyessé, majd 1960. március 14-én 32 férőhelyessé alakították át. 1960. június 14-én új légialkalmassági bizonyítványt kapott. Ezen átalakítás során hajtották végre a bejárati ajtó melletti, és átellenben lévő ablakok, belülről nyitható, vészkijárati nyílásokra történő cseréjét. A testvérgépeihez hasonlóan 1961. május 20. dátummal további két pár ülést szereltek be, és ezzel 36 férőhelyessé bővült a repülőgép. Ekkor az önsúlya 12080 kg volt.
1963-ban az összegzett repülési idő már meghaladta a 4798 órát. Az Il–18-as repülőgépek térhódítása miatt egyre jobban kiszorult az Il–14-es típus a forgalomból, ezért a Malév 1968. március 29-én felkínálta megvételre a gépet a Szíriai légitársaságnak 62000 $-ért. Az üzlet nem jött létre, így a Szovjetunió vásárolta meg. 1970. június 3-án hagyta el Ferihegyet, az országból pedig 10:28 perckor lépett ki a fehérre visszafestett repülőgép, amely a Malévnál összesen 8405 repült órát teljesített.1970. június 3-án a repülőgépet a magyar lajstromból törölték.
Ettől kezdve az Aeroflot üzbegisztáni, majd kazahsztáni flottájában repült CCCP-41863 lajstromjellel. Később a szibériai flottához került. Hírünk van arról, hogy 1975. március 31-én utasokat szállított a Novoszibirszk – Szeverni – Bogascsevo útvonalon. 1985. május 14. dátummal az Aeroflot Jakutija-Koi állományába került, és ott szolgált selejtezése napjáig, 1990. november 12-ig. 1992. július 5. óta a repülőgépet Cserszki repülőterén tárolják. Időközben a szárnyait a Jakutszk repülőterén kiállított, CCCP-61663 lajstromjelű Il–14-eshez használták fel, amely egykor szintén egy ezzel egykorú Malév-repülőgép volt. (Lásd HA-MAE!) A megmaradt törzset 2012 márciusában még látták.
HA-MAE (Elemér)
Típus: Il-14P
Gyártás éve: 1958
Gyári szám: 14 803 029
Első üzemeltető: Malév
Ferihegyre érkezett: 1958. Március 8.
Első légialkalmassági bizonyítvány: 1958. Március 28.
HA-MAE (Kunár György 1961 – BUD)
A repülőgép 1958. április elsején készült el a Drezda melletti repülőgépgyárban, és hazatérve március 8-án landolt Ferihegyen. A légialkalmassági bizonyítványt 1958. március 28-án kapta meg.
Április 14-én egy Balaton feletti sétarepülés keretén belül a Malév bemutatta az Il-14P típust a sajtónak. 1961. május 20-án az eredetileg 26 férőhelyes gépet egy kettős üléssel megtoldották, így lett 28 személyes. 1961. május 20-án további négy fővel bővült a létszám. Ezen átalakítás során hajtották végre a bejárati ajtó melletti, és átellenben lévő ablakok, belülről nyitható, vészkijárati nyílásokra történő cseréjét. 1962. május 5-én a Szabolcsmegyei Repülőklub ejtőernyősei az ország legjobb ejtőernyősei bevonásával, Nyíregyháza térségében 8070 méterről rekordugrást hajtottak végre.
1964. január 28.-tól a többi repülőgépekhez hasonlóan már 36 utas tudott befogadni. Ekkor a repülőgép önsúlya 12330 kg-ra nőtt. 1964-ig 4841 repült órát teljesített.
A Malév, miután forgalomba állította az Il-18-as repülőgépeket, felmerült az igény, egy esetleges hajtómű hiba miatti külföldi leragadás esetén, egy üzemképes cserehajtómű szállítására. Szükség volt egy olyan teherszállító repülőgépre, amely ezt a feladatot el tudja látni, ezért egy módosítási terv alapján, a HA-MAE-t, 1966. március 18-án a Drezdai gyárban nagyméretű teherajtós változattá alakították át. Típusjele IL-14T-re (Il-14PT-re) változott.
HA-MAE (A V Pettit 1966. május – VCE)
A 1960-as évek végén a Malévnek nem volt szüksége tovább az Il-14-es repülőgépre, ezért a magyar vonatkozású felfestések eltüntetése után a Szovjetuniónak eladták. 1970. június 05-én startolt Ferihegyről és 11:25 perckor repült ki a magyar légtérből, és még ezen a napon a lajstromból törölték. Az Il-14LR jégmező felderítő repülőgéppé történő átalakítás után CCCP-61663 lajstromjellel az Aeroflot Krasznojarszk bázisán jégkutató repülőgépként szolgált. 1972. február 5.-én egy Minri-ben készült adatlap szerint még használatban volt. A forgalomból való kivonás után a repülőgépet 2003-ban részekre bontották, és a törzset Krasznojarszkba szállították, ahol a CCCP-41863 lajstromjelű repülőgép szárnyát építették fel.
2009-ben már csak a földön fekvő törzset látták, rohamosan romló állapotban.
HA-MAF (Ferenc)
Típus: Il-14P
Gyártás éve: 1958
Gyári szám: 14 803 030
Első üzemeltető: Malév
Ferihegyre érkezett: 1958. Április 21.
Első légialkalmassági bizonyítvány: 1958. Április 21.
HA-MAF (Robert Edradour)
A repülőgép 1958. április 21-én szállt le Budapesten, hazatérve a Drezda melletti repülőgépgyárból, és még aznap kiállították részére a légialkalmassági bizonyítványt.
1959. július 6-án 28 személyesre, majd 1960. május 10-én 32 személyesre alakították át az utasterét. Ekkor az önsúlya 12080 kg volt. A repült idő 1963-ban már meghaladta a 4376 órát.
Az első nagyjavítás alkalmával, 1964. május 20-án további két pár széket szereltek be, és így már a többi társához igazodva 36 utast tudott szállítani. Ezen átalakítás során hajtották végre a bejárati ajtó melletti, és átellenben lévő ablakok, a törzs kivágásával, belülről nyitható, ablakkal ellátott, vészkijárati nyílásokra történő cseréjét.
Az 1969. évi határozattal a Malév kivonta a forgalomból, fehérrel lefestették a légitársaságra jellemző feliratokat, csíkokat, és csak a lajstromjel maradt a gépen az eladásig. Mint testvérét, a HA-MAD-ot, ezt is felajánlotta a Malév Szíriának megvásárlásra 62000$ értékben, azonban ez az üzlet sem köttetett meg, a túl magas szír követelmények miatt. 1969-ig a repülőgép 8132 repült órát teljesített.
Végül a Szovjetunió vásárolta meg, a sarkvidéki flottája számára, és 1970. május 25-én 10:40 perckor hagyta el az ország légterét a repülőgép. 1970. május 25-én a repülőgépet a magyar lajstromból törölték.
Ettől kezdve az Aeroflot sarkvidéki flottájában repült CCCP-61650 lajstromjellel. Később átalakítják „geofizikai kutató” repülőgéppé, az Antarktiszra helyezik át, ahol sítalpakat szerelnek a kerekek helyére, és így szolgál a 1990-es évek elején.
További sorsa ismeretlen.
HA-MAH (Helén)
Típus: Il-14P
Gyártás éve: 1958
Gyári szám: 14 803 033
Első üzemeltető: Malév
Ferihegyre érkezett: 1958. Május 30.
Első légialkalmassági bizonyítvány: 1958. Május 30.
HA-MAH (Kunár György 1958 – BUD)
A Drezda melletti gyárból 1958. május 30-án érkezett Ferihegyre, és még aznap kiállították a légialkalmassági bizonyítványát. 1959. április 25-én a 26 személyes utasteret 28, majd 1959. május 30-án 32, végül 1961. május 23-án 36férőhelyessé alakították át. Ezen átalakítás során hajtották végre a bejárati ajtó melletti, és átellenben lévő ablakok, a törzs kivágásával, belülről nyitható, ablakkal ellátott, vészkijárati nyílásokra történő cseréjét.
1963-ig 4467 repült órát teljesített. Önsúlya 12480 kg volt.
HA-MAH (Malév RBO 1964 – Ferihegy, hangár)
HA-MAI (Ilona)
Típus: Il-14P
Gyártás éve: 1958
Gyári szám: 14 803 034
Első üzemeltető: Malév
Ferihegyre érkezett: 1958. Május 15.
Első légialkalmassági bizonyítvány: 1958. Május 16.
HA-MAI (Kunár György 1967 – BUD)
A repülőgép, hazatérve a Drezda melletti gyárból, 1958. május 15-én szállt le Ferihegyen, és másnap megkapta a légialkalmassági bizonyítványt. 1959. augusztus 8-án a 26 személyes utasteret 28, majd 1961. január 24-én 32, végül 1961. május 20-án 36 férőhelyessé alakították át. Ezen átalakítás során hajtották végre a bejárati ajtó melletti, és átellenben lévő ablakok, a törzs kivágásával, belülről nyitható, ablakkal ellátott, vészkijárati nyílásokra történő cseréjét. Önsúlya 12260 kg, repült ideje 7584 óra volt 1968-ig.
HA-MAI (Kucera & Vinek 1958 – VIE)
968. március 29-én a Malév ezt a repülőgépet is felkínálta Szíriának megvételre 62000$ értékben, de ezt az üzleti ajánlatot is visszautasították a szírek.
RA-02254 ex. HA-MAI (Gerard Helmer)