IL-14-esek a Kormány és Hadsereg szolgálatában

Légierő

Hazánkba 1956 május 8.-án érkezett meg a Magyar Népköztársaság kormányának rendelésére az első szovjet gyártmányú Il-14P(S) repülőgép, mely kezdetben a HA-VLG lajstromjellel látta el feladatát. Állami és politikai vezetők utaztak rajta.
1957 márciusában a Ny. Sz. Hruscsov vezette szovjet kormány egy Il-14P(S) repülőgépet ajándékozott Magyarország kormányának, a megnövekedett diplomáciai és más hivatalos utazások megkönnyítése érdekében. A gép a HA-MAG lajstromjelet kapta. Ebben az időben számos fejlődő, önállósodó, baloldali szellemű ország kapott ajándékba a repülőgépekből, például Nepál, Jemen.
A gép „szalonos” belső elrendezésű volt, a szárnyban elhelyezett póttartályok alkalmassá tették a Budapest-Moszkva útvonal leszállás nélküli megtételére. A repülési feladatokat a HA-VLG-nél és a HA-MAG-nál kezdetben öttagú szovjet, majd 1959-től magyar személyzet hajtotta végre. A HA-VLG rövid ideig, 1960.-tól 1961. év végéig HA-MAK jelzéssel a Malévnél üzemelt, és utána új vékony piros csíkos festést és 102 fedélzeti számot kapta. A HA-MAG a Minisztertanács tulajdonába került, az 512 fedélzeti számot kapta és maradt a vékony, piroscsíkos festése. Érdekessége a gépnek, hogy ajándék lévén ingyen tankolhatott az orosz benzinkutaknál, és ezt igyekeztek ki is használni.

 

HA-MAG (Géza) 512

Típus: Il-14P(S)
Gyártás éve: 
1957
Gyári szám: 
1470 015 12
Első üzemeltető: 
Malév
Ferihegyre érkezett: 
1958. Április 21.
Első légialkalmassági bizonyítvány: 
1958. Április 21.


HA-MAG (MTI)

A repülőgép a Taskent város melletti 84 sz. repülőgépgyárban készült. A repülőgépet 1957 februárjában Nyikita Szergejevicsd Hruscsov szovjet kormányfő ajándékozta a Magyar Népköztársaság kormányának a diplomáciai utazások megkönnyítésére. Átadásra 1957. május 25-én került sor. A gép speciális műszerekkel, póttartályokkal volt felszerelve, így hatótávolsága elérte a 2200 km-t, ezért leszállás nélkül megtehette a Budapest – Moszkva útvonalat. Belső berendezése szalonrendszerű volt. Kezdetben ötfős szovjet személyzet repülte a gépet, majd 1959-től magyar személyzet látta el ezt a feladatot.

1959-ben a Minisztertanács rendeletére 512-es fedélzeti számmal látták el.

1967-től a repülőgép a Magyar Néphadsereg tulajdonába az Országos Légvédelmi Parancsnokságához a MN 1936-os fedőszámú alakulathoz kerül.

1976 nyarán a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságtól egy megbízás érkezett, hogy a repülőgépet a „102”-es társával együtt légiellenőrzési feladatokra alakítsák át. A tervek elkészültek, és a kezdeti munkálatokat elkezdték. Meglepetésre augusztusban a szovjet Polnarnaja Aviacia képviselői Tökölre látogattak, és a kitűnő állapotú repülőgépet társával együtt 45000 Rubel értékben alku nélkül megvásárolták augusztus 31. dátummal.

3846 repült óra és 3208 leszállásszám után Minszkbe repülik nagyjavításra.


512 (Sütő Béla)

 Az Aeroflot Polnarnaja Aviacia vonalain repült CCCP-61780 lajstromjellel 1980 márciusáig.

HA-MAK (HA-VLG) 102

Típus: Il-14P(S)
Gyártás éve: 
1956
Gyári szám: 
6 34 11 02
Első üzemeltető: 
Malév
Ferihegyre érkezett: 
1956. Május 8.
Első légialkalmassági bizonyítvány: 
1958. Július 2.

HA-VLG

HA-MAK /HA-VLG/ (MRT archív 1956 – BUD)

A Magyar Népköztársaság Minisztertanácsának a megrendelésére érkezett Magyarországra az üzbegisztáni Taskent város melletti 84 sz. repülőgépgyárból, HA-VLG lajstromjellel 1956. május 8-án. Kezdetben szovjet, majd később magyar hajózók repülték. A repülőgép „szalon” utastérrel volt berendezve, az önsúlya 12350 kg volt, és póttartályokkal is felszerelték. A gépet kizárólag állami és politikai vezetők, valamint a kísérőik vehették igénybe.

1959-ben a Minisztertanács rendeletére 102-es fedélzeti számmal látták el.


102 Minszkbe repülése előtt (Egervári László)

1960. július 2-től a Malév állományába került, az utasteret 32 személyesre alakították, az előírásoknak megfelelően mindkét oldalon, az utolsó ablakokat, a törzs kivágásával, belülről nyitható, ablakkal ellátott, vészkijárati nyílásokra cserélték. A 490-es számú polgári légialkalmassági bizonyítványt, a HA-MAK lajstromjelet kapta, és Malév színekre festették át.

A polgári pályafutása rövid volt, 1961 októberétől visszaadásra került a hadsereg légierejéhez a különleges szállítási feladatok ellátására. Visszaalakították szalonos utastérre, és átfestették az 512-es társához hasonló színekre, és a csillagos jelzés mellé a visszakapta a 102-es számot. 1967-től a repülőgép a Magyar Néphadsereg tulajdonába az Országos Légvédelmi Parancsnokságához, a MN 1936-os fedőszámú alakulathoz kerül.
HA-MAK (102)

1976 nyarán a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságtól egy megbízás érkezett, hogy a repülőgépet az 512-es társával együtt légi ellenőrzési feladatokra alakítsák át. A tervek elkészültek, és a kezdeti munkálatokat elkezdték. Meglepetésre augusztusban a szovjet Polnarnaja Aviacia képviselői Tökölre látogattak, és a kitűnő állapotú repülőgépet a társával együtt 45000 Rubel értékben alku nélkül megvásárolták augusztus 31. dátummal.

4935 repült óra és 4119 leszállásszám után Minszkbe repülik nagyjavításra.
1976. október 1. dátummal, CCCP-61763 lajstromjellel, az Aeroflot Polnarnaja Aviacia Észak-Szibéria vonalain repült 1986-ig.

Vélemény, hozzászólás?