Il-14 típusváltozatok

21,31m törzshosszal

Il-14P (Passzazsirszki) Il-14P-24

Kezdetben a maximális felszállósúly 17 000 kg értéken volt meghatározva. Az utasszékek hat sorban 2-2 páros elrendezésben kerültek beépítésre. 1955 novemberében kezdték a sorozatgyártását.
Utastér ablak elrendezés: A bal oldalon: kettő szünet, 1, vészkijárati, 4, a jobb oldalon: 1, szünet, 1, vészkijárati, 4, bejárati ajtó. Később az Il-18 típus leváltotta a repülőgépet a hosszú távú és nemzetközi vonalakról, így rövid belföldi szakaszokon volt gyakori. A másfajta terhelés, (rövid táv, kevesebb tüzelőanyag, belföldi járat, kisebb úti poggyász), lehetővé tette az utasférőhely növelését 24-ről 28-ra egy hetedik széksor beépítésével. A törzs első szakaszán az elrendezésnek megfelelően egy új ablakot vágtak. Típusjele Il-14P-28 lett. Az üzemeltetési tapasztalatok engedték az utasférőhely további növelését a csomagtér és a konyha módosításával 28-ról 32-re a nyolcadik széksor. Egyes források Il-14P-32 néven említik. Utastér ablak elrendezés a módosítás után: A bal oldalon: szünet, 2, vészkijárati, 4, a jobb oldalon: 3, vészkijárati, 4, bejárati ajtó.

Il-14P_jobb_demo

Il-14P

              Il-14P bal

Il-14S (Szalon) Il-14S(P)

Szalon belső elrendezésű – VIP változat, luxus belső kialakítással, extra technikai megoldásokkal, mint például a 8 mm-es golyóálló utasablak.
Az utastér dolgozószobára és háló- pihenő fülkére választva. Kényelmes fotelek, dolgozóasztal, kanapé a hálófülkében. Az igényektől függően 5, 7, 8 és 12 fő elhelyezésére alkalmas belső kialakítással. A belső elrendezés végett a vészkijárati ablak egy hellyel hátrébb került.
Egyes példányoknál a szárnyakban tüzelőanyag póttartályokat is elhelyeztek. Gyártását az Il-14P átalakításával 1955 elején kezdték. A továbbfejlesztett a „nyugati világhoz” jobban illeszkedő változat első repülésére 1956. október 6.-án került sor. A belső bútorzat és extra felszerelés miatt 12 800 kg-ra nőtt az önsúly, ami 715-1515kg-ra korlátozta a hasznos terhelést. A repülőgépekből kapott Magyarország, valamint India, Nepál és Guinea elnöke is.
Utastér ablak elrendezés:
– A bal oldalon: kettő szünet, 1, vészkijárati, 4, a jobb oldalon: 1, szünet, 1, vészkijárati, 4, bejárati ajtó.
– A baloldalon: kettő szünet, 1, vészkijárati, 4, a jobboldalon: kettő szünet, 1, vészkijárati, 4, bejárati ajtó.
– A bal oldalon: kettő szünet, 2, vészkijárati, 3. (A vészkijárat egy hellyel hátrébb került), a jobb oldalon: kettő szünet, 2, vészkijárati, 3, bejárati ajtó. (A vészkijárat egy hellyel hátrébb került).
– A bal oldalon: szünet, 3, vészkijárati, 3. (A vészkijárat egy hellyel hátrébb került), a jobb oldalon: szünet, 3, vészkijárati, 3, bejárati ajtó. (A vészkijárat egy hellyel hátrébb került).

Il-14S bal_demo
Il-14S(P)
Il-14SP_jobb

Il-14D, Il-14-30D (Deszantnij)

Ejtőernyős szállító „Deszant” változat.
Méretekben megegyezik az Il-14P-vel, de csak a deszant céloknak megfelelően szerelték fel: megszüntették a konyhát valamint az első csomagteret, a rakodóajtóval együtt. A jobb oldalon 1,65 m széles, 1,47 m magas, felfelé nyíló teherhajtó közepébe egy befelé nyíló bejárati ajtót építettek be, hasonlót, mint a Li-2T repülőgépeknél. Ez lehetővé tette a repülés közbeni nyitást. A navigátor munkahelyénél lecserélték az ablakot nagyméretű buborék ablakra, megnövelve a körültekintési lehetőséget. Megerősítették a padlózatot, a szárnyakon formáció és azonosító lámpákat helyetek el. Ezek a lámpák megmaradtak a későbbi katonai célokra használt Il-14T típusoknál is. Lehajtható üléseket szereltek fel a törzs mindkét oldalán, így biztosítva a 30 fő ejtőernyős elhelyezését. A teljes felszereltséggel, fegyverrel ellátott ejtőernyős súlya meghaladta az átlagemberét, így a belső kényelmi berendezéseken spóroltak. Nem építettek be válaszfalakat, hő és hangszigetelő burkolatot, egyéni szellőztető csőhálózatot. Így az üres súly 11 800 kg lett, 640 kilogrammal kevesebb, mint az utas változat.
Ablak elrendezés: a bal oldalon: 1, vészkijárati, 4, a jobboldalon: 1, vészkijárati, 4, bejárati ajtót is magába foglaló nagyméretű teherajtó.

Il-14D_jobb-demo
Il-14D
Il-14D bal

Il-14T (Transportnij)

Vegyes katonai szállító.
Az Il-14-30D továbbfejlesztett, a katonai céloknak jobban megfelelő változata. A bejárati ajtó 80 cm-el előbbre került, befelé nyíló ajtó 1,6 méter magas, és 21 cm-el szélesebb, 89 cm lett.
A gépet az Il-12-nél már bevált nagyméretű, két oldalra nyitható, 1,9 m magas 1,41 m és 1,33 m széles kifele nyíló teherajtókkal is felszerelték. A levegőben történő áru ledobása és az ejtőernyős ugrás megkönnyítése érdekében a teherajtó első szárnyán egy 1,48 m magas 87 cm széles befelé nyíló ajtót alakítottak ki. Az utastérben áru rögzítésére is alkalmas megerősített padlózat volt, és az ablakok vonalában itt is megtalálható a kétoldalt lehajtható üléssor az ejtőernyősök részére.
Műszerezettsége, fedélzeti rendszerei már a korszerűbb Il-14M repülőgépét követte. Prototípusa 1956. június 22.-én emelkedett először a levegőbe. Még ebben az évben elkezdődött a sorozatgyártása a Moszkva melletti 30-as számú repülőgépgyárban. Az alap változat 20 teljes felszereltséggel, fegyverrel ellátott ejtőernyős és ugratóparancsnok számára biztosított helyet. Készült sebesültszállításra kialakított változat is, melyben 18 hordágyat helyeztek el, gondoskodva az ápoló személyzetről is. Típusjele Il-14TS lett. Gyártottak csak ledobható és nem ledobható áruk (max. 2700kg) szállítására alkalmas, lecsupaszított változatot is, mely az Il-14TG típusjelölést kapta. Egyes példányokat, mint például az afgán légierőnek gyártottakat, a szárnyközépnél két oldalt bombaledobó egységekkel láttak el, melyekre FAB-3000 típusú bombákat helyezhettek.
Különlegesség volt a Jak-14 csapatszállító vitorlázó vontató Il-14TB. E furcsa kötelék több bemutatón is szerepelt. 1967-ig 259db Il-14T hagyta el a gyártósort.
Ablak elrendezés: a bal oldalon: 3, vészkijárati, 3, kétszárnyas teherajtó, a jobb oldalon: 3, vészkijárati, 3, bejárati ajtó. (Az ajtó 21 cm-el szélesebb lett és 80cm-rel előbbre került).

Il-14T_jobb
Il-14T
Il-14T bal_demo

Il-14G (Gruzovoj)

Áruszállító változat.
Méretekben megegyezik az Il-14T-vel, de csak a polgári áruszállításnak megfelelően szerelték fel. A navigátor munkahelyén maradt a hagyományos szögletes ablak, innen jól felismerhető, és a nagyméretű teherajtók első szárnyáról is lemaradt a befele nyíló kiegészítő ajtó. A rakomány kísérői számára tíz felhajtható ülést helyeztek el a repülőgép első szakaszában. Nem építettek bele sem hő, sem zajszigetelő borítást, ezzel csökkentve az önsúlyt a szállítmány előnyére.
Ami újszerű volt, oxigén rendszert szereltek fel nemcsak a pilótáknak, hanem két árukísérő számára is.

Il-14G_jobb
Il-14G
Il-14G bal_demo

Il-14 (Polar)

Il-14P, Il-14M, Il-14T és Il-14G típusú repülőgépeket is alakítottak át az extra hideg időjárási körülményeknek megfelelően. Póttartályt helyeztek el nemcsak a szárnyban, de az utastérben is, ha kellett. A törzs alá segédrakéták felszerelésére alkalmas helyet képeztek ki, amelyek segítettek a rövid jégtáblákról történő felszállásnál. A kerekekre, vagy helyettük sítalpakat szereltek, ami a havas, jeges kifutópályákon jó szolgálatot tett. Extra vastagságú hőszigetelést alkalmaztak és benzinüzemű segédfűtő berendezést építettek be, ami a levegőben kiegészítő hőforrásként működött, és a földön állva is melegen tartotta az utasteret. Külön gáztartály volt egy kis ételmelegítő részére is. Egy benzinmotor működtetett generátor szolgált áramot a világítások számára a hosszú fagyos éjszakákban.

Il-14LR (Ledovíj Razvedcsik)

Az Északi-tengeren a jégtörők által vezetett áruszállító hajókonvojok navigálásának segítségére kifejlesztett repülőgépek. A törzs alatt a centroplán előtt helyezték el a jégmezők feltérképezését segítő radart is.

Il-14RR (Razvedcsik Ribi)

A tengeri halászat segítésére (halrajok keresése), gleccserek mozgásának kutatására, légitérképészetre, kereső műveletekre, elérhetetlen vidékekre ellátmány és postaszállításra kifejlesztett és felszerelt repülőgép. Számos berendezés szolgálta a feladatot, többek között nagyfelbontású kamerák, SGU-15 belső kommunikációs rendszer, továbbfejlesztett navigációs műszerek, egy 1730 literes tüzelőanyag póttartály, valamint egy, a pilóták által működtetett befelé nyíló ajtó, amin keresztül ejtőernyővel felszerelt postát, kisebb méretű ellátmánycsomagokat lehetett a célba juttatni. Az időjárás figyeléséről az orrészbe épített Groza-40 típusú időjárásradar gondoskodott.

Il-14 (külön típusjelzés nélküli, jéghegykutató repülőgép)

Az Il-14RR-hez hasonlóan a tengeri halrajok felkutatásán túl a jéghegyek mozgásának figyelését is ezzel a repülőgéppel végezték a sarki régiókban. Az orrészbe az időjárásradar helyett ROZ-1 típusú navigációs radart építettek, amely képes volt a jég vastagságának mérésére is. Az utaskabinban a személyzet részére pihenőhelyet alakítottak ki. Az Il-14RR-hez hasonlóan ejtőernyőre szerelt kisebb csomagokat is célba lehetett juttatni. A repülőgépet ezenkívül ONS-UP Omega típusú, nagy precizitású inerciális navigációs rendszerrel, AP-6Je robotpilótával és Ladoga fotótelegráffal is felszerelték.

Il-14LIK-1, Il-14LIK-2 (Lotno-ispitatelníj komplex)

A földi navigációs berendezések mérésére, kalibrálására, ellenőrzésére kifejlesztett repülőgép. Az utastérben e feladatnak megfelelő munkahelyeket alakítottak ki, műszerekkel, kommunikációs berendezésekkel.

Il-14AKS (Apparatura Kozmicseszkoj Szvjázi)

Műholdas kapcsolattartásra kialakított, átjátszóállomásként használt repülőgép. Speciális antennarendszert építettek az orrészre, és ehhez kapcsolódtak a fedélzeten kialakított munkahelyek kommunikációs berendezései.

Il-14GGO (Glavnaja Geofizicseszkaja Obszervatorija)

Az időjárás és geofizikai kutatásra kifejlesztett speciális berendezésekkel látták el, mint például, a TUZ-1 ultrahangos hőmérő, a DIVO-3 és SEIV-3 csapadékintenzitás-mérő, a Volna-1M thermohydrometer. A térképezést segítette a már jól bevált Groza-40 időjárás radar. A feladat végrehajtásához nagy magasság elérésére is szükség volt, így a repülőgépeket ennek megfelelően kiegészítő oxigénellátó berendezésekkel is felszerelték.

Il-14 (külön típusjelzés nélküli időjáráskutató repülőgép)

Az Il-14GGO-hoz hasonlóan Il-14P típusból átalakított repülőgép, melyet az időjárási jelenségek, felhőzet, csapadék, légköri elektromosság megfigyelésére használtak.
Feladatai között szerepelt a csapadék mesterséges előidézésének kutatása, a tengerfelületek, ipari és mezőgazdasági területek szennyeződésének tanulmányozása, a légköri elektromosság repülésbiztonságra gyakorolt hatásának vizsgálata, a rádióhullámok terjedésének kutatása, a repülőgépmozgások figyelése valamint műholdas kommunikációval kapcsolatos kísérletek.

Il-14FKP, FKM

Eredetileg nagyfelbontású kamerákkal felszerelt, térképészeti repülőgép volt, de később átalakították geofizikai kutatásokra. Alapja az Il-14P, valamint a hosszabb Il-14M. A repülőgépeket 1000 literes kiegészítő tüzelőanyagtartállyal, vontatott mágneses anomália detektorral és speciális fotókamerákkal látták el, melyek hőtérképek készítésére is alkalmasak voltak, segítve vulkáni tevékenység mérését, előrejelzését. A fotózást AFA-TE-55, AFA-TE-100 és AFA-33-N-20 típusú kamerákkal végezték, melyeket a tehertérben helyeztek el, sínekre erősítve. A gyakori nagy magasságú repülés miatt kiegészítő fűtőrendszert valamint oxigénrendszert építettek be. A fotók előhívásához az utaskabinban sötétkamrát is kialakítottak. Ezek a repülőgépek a ’70-es évekig álltak szolgálatban, amikor leváltották a jóval modernebb, turbólégcsavaros An-30-as típussal.

Il-14SLL (Specialnaja Letajusnaja Laboratoria)

Speciális repülőgépi műszerberendezések (avionics) ellenőrzésére kialakított repülőgép.

Il-14IRE

Feladata hasonló volt, mint az Il-14SLL repülőgépé, csak más felszereltséggel, más kutatási céllal.

Il-14TB

Il-14T repülőgépből a farok rész módosításával alakították át vontató repülőgéppé. Főleg célzsákot húztak vele, de alkalmas volt más, mint például a Jak-14 típusú csapatszállító vitorlázó repülőgép vontatására is.

Több, típustól független Il-14-es repülőgépet tettek alkalmassá légifotózásra. Speciális alsó nyílás, nyílások valamint nagyméretű, a törzs síkjából kiálló buborékablakkal szerelték fel. A katonai célokra gyártott Il-14T repülőgépek nagy része már e felszereléssel hagyta el a gyártósort. A repülőgépeket ezeken kívül még számos feladatra is használták, többek között a radioaktív szennyezettség felmérésére is az adott kísérleti területek felett. Az évek során számos kutató-repülőgépet láttak el az Il-18-as repülőgépekre kifejlesztett, jól bevált rendszerekkel, mint például az AP-6E elektronikus robotpilóta, vagy KSz-6 nagy pontosságú mágneses és giroszkópikus iránymutató rendszer és DISz-013 földfeletti sebességet mérő doppler radar.

Csehszlovákiában gyártott

Avia 14 Avia14-18 / Avia 14-24

Az eredeti Il-14P-nek megfelelő kialakítású repülőgép, hat sorban 2+1 (18 fő), illetve 2+2 (24 fő) szék elrendezésben készültek, főleg szovjet megrendelésre. Négy darabot a CSA, egyet a lengyel LOT légitársaság, és egyet a csehszlovák kormány kapott. Utastér ablak elrendezés: követve az eredeti formát a prototípusoknál.
A bal oldalon: kettő szünet, 1, vészkijárati, 4, a jobb oldalon: 1, szünet, 1, vészkijárati, 4, bejárati ajtó.
Később: a bal oldalon: három szünet, 1, vészkijárati, 4, a jobb oldalon: három szünet, 1, vészkijárati, 4, bejárati ajtó.

Avia-14P_jobb_demo
Avia 14-24
               Avia14-24P bal

Avia-14-32

A CSA részére alakították át, hogy egyezzen az utaslétszám a többi, már hosszabb törzsű 32 fő befogadóképességű Avia-14-32A repülőgépekhez. Utasforgalomban csak rövid ideig vett részt, 1960-ban több társával együtt, a még gyártásban Avia-14T mintájára teherszállítóvá alakították.
Utastér ablak elrendezés: a bal oldalon: szünet, 2, vészkijárati, 4, a jobb oldalon: 3, vészkijárati, 4, bejárati ajtó.

Avia-14T(P)

Csak utasszállítóból teherszállítóvá átalakított repülőgépek. Egy darab (SP-LNN) készült a német modellt követve, azaz a jobboldalon a Li-2T-hez hasonlóan, a bejárati ajtót is magába foglaló, 1,9 m magas, 1,6 m széles felfelé nyíló teherhajtót építettek be. Az átalakításnál, a jobb oldalon, az utolsó ablakot eltávolították a törzserősítés során.
Ablak elrendezés: a bal oldalon: szünet, 2, vészkijárati, 4, a jobboldalon: 3, vészkijárati, 3, kombinált bejárati és felfelé nyíló nagyméretű rakodó ajtó.
Három darab (OK-LCA, OK-LCB, OK-LCD) készült az Avia 14T-t formát követve. Baloldalt kétszárnyú ajtót építettek be és az utasablakok nagy részét befedték. Ablak elrendezés: A bal oldalon: három szünet, vészkijárati, szünet, 1, szünet, két fele nyíló nagyméretű teherajtó, a jobb oldalon: három szünet, vészkijárati, kettő szünet, 1, szünet, bejárati ajtó.

Avia14-TP_jobb
Avia 14T (P)
Avia-14T_P bal_demo

Avia-14S(P)

Szalon változat, VIP belső elrendezéssel, extra technikai megoldásokkal készült. Esetenként a szárnyvégeken, maximálisan 490, normál 475 liter befogadóképességű, 3,0 m hosszú, középen 0,5 m átmérőjű, szivar alakú póttartályt helyeztek el.
Utastér ablak elrendezés: A bal oldalon: kettő szünet, 1, vészkijárati, 4, a jobboldalon: 1, szünet, 1, vészkijárati, 4, bejárati ajtó. Később: A bal oldalon: szünet, 2, vészkijárati, 4, a jobboldalon: 3, vészkijárati, 4, bejárati ajtó.

Avia14-SP_jobb
Avia 14S (P)
              Avia14-SP bal

Avia-14FG(P)

Csak átalakítás után során készültek, üvegezett orr felépítéssel, és a fotózáshoz szükséges berendezések elhelyezésével.

Avia14-FGP_jobb
Avia 14FG
Avia 14PF bal_demo

NDK-ban gyártott Il-14P

Az első példányok az eredetitől eltérően 26 fős változatban készültek, később a sorozatgyártásnál a belső tér átalakításával 32 majd 36 fő részére alakítottak ki helyet.
Utastér ablak elrendezés: követve az eredeti formát az első példányoknál. A baloldalon: kettő szünet, 1, vészkijárati, 4, a jobboldalon: 1, szünet, 1, vészkijárati, 4, bejárati ajtó. Később: A baloldalon: szünet, 2, vészkijárati, 4, a jobboldalon: 3, vészkijárati, 4, bejárati ajtó. További átalakítás során, jobb és baloldalon az utolsó ablakokat vészkijáratira cserélték.

VEB Il-14P jobb_demo
VEB 14P
VEB Il-14P bal

Il-14S (Salonflugzeug)

Német és lengyel megrendelésekre szalonváltozatú repülőgépek is készültek, kényelmes heverőkkel, fotelekkel, hasonlóan az orosz változatokhoz.
Utastér ablak elrendezés: A baloldalon: 3, vészkijárati, 4, a jobboldalon: 3, vészkijárati, 4, bejárati ajtó. Későbbi átalakítás során, baloldalon az utolsó ablakot, jobboldalon, az ajtótól számítva a harmadikat vészkijáratira cserélték.

VEB Il-14S_jobb
VEB 14S
VEB Il-14S_demo

Il-14(T)

Főleg katonai megrendelésre készült teherszállításra alkalmas belső kialakítással, de nagyméretű rakodóajtó nélkül.
Ablak elrendezés: A baloldalon: kettő szünet, 1, vészkijárati, 4, a jobboldalon: 1, szünet, 1, vészkijárati, 4, bejárati ajtó.
Később: A baloldalon: szünet, 2, vészkijárati, 4, a jobboldalon: 3, vészkijárati, 4, bejárati ajtó.

Il-14T

Szintén katonai megrendelésekre készült teherszállító változat. Követve az Il-14D elrendezést, itt is befele nyíló 0,76 m széles, 1,44 m magas bejárati ajtót is magába foglaló, 1,47 m széles, 1,65 m magas, felfelé nyíló teherhajtót építettek be, hasonlót, mint a Li-2T repülőgépeknél.
Ismert eredeti, valamint átalakított példány is, mint például a HA-MAE, vagy a LOT-nál szolgáló Avia14-24 SP-LNN. A jobb oldalon a gyári eredetinél kihagyták, az átalakításnál, eltávolították az utolsó ablakot, hogy a törzserősítést elvégezzék.
Ablak elrendezés: A baloldalon: szünet, 2, vészkijárati, 3, a jobboldalon: 3, vészkijárati, 3, bejárati ajtót magába foglaló teherajtó. Átalakításoknál: A baloldalon: szünet, 2, vészkijárati, 4. (Megmaradt az eredeti ablak vagy vészkijárat), a jobboldalon: 3, vészkijárati, 3, bejárati ajtót magába foglaló teherajtó. (A bejárati ajtó melletti ablak a megerősítés miatt megszűnt).

VEB_Il-14T_jobb_demo
VEB 14T
VEB Il-14T bal

Il-14T(M-Mehrzweck)

A német és a lengyel hadsereg részére készültek sebesültszállító repülőgépek is. Hat sorban egymás felett két-két hordágyat rögzítettek, így 24 sebesült szállítására volt alkalmas. Természetesen az ápoló személyzetnek is biztosítottak helyet. A fent említett nagyméretű teherajtó itt is megtalálható volt. Később, a lehajtható ülések felszerelésével, e repülőgépeket deszant egységek szállítására tették alkalmassá.

VEB_Il-14Tm_jobb
VEB 14T (Mehrzweck)

VEB Il-14Tm bal_demo

Az NDK-ban gyártott repülőgépeknél is számos egyedi átalakításokat is végeztek, mint például a törzs alatt a szárnyközépnél egy nagyablakos gondolát építettek fel a fotós munkahelyéül. A repülőgép jele Il-14F, (Il-14PF). A DM-ZZB repülőgépet használták, a német fejlesztésű Baade 152 sugárhajtású repülőgép vízszintes vezérsíkjának aerodinamikai tesztelésére. Közismert volt a navigációs ellenőrző, bemérő repülőgép a DM-SAL/DDR-SAL mely 1984-ig szolgálatban volt. A navigátorok képzését is e célra munkahelyekkel felszerelt repülőgép segítette.


22.31 m törzshosszúságú

Il-14M

Az Aeroflot igényének megfelelően, az egy méterrel megnövelt orrésszel a repülőgépnek nem csak a befogadóképessége, hanem a súlyponthelyzete is javult. Az utaslétszámot, a könnyen szerelhető és mozgatható székek segítségével, viszonylag könnyen lehetett változtatni 14-36, esetenként 40 fő között. Több külföldi légitársaság is választotta ezt a típust.
Utastér ablak elrendezés:
A bal oldalon: kettő szünet, 2, vészkijárati, 3, szünet, a jobb oldalon: kettő szünet, 2, vészkijárati, 3, bejárati ajtó. Módosítás után, mely során, a baloldalon, egy hátsó vészkijárati ablakot építettek be, a jobb oldalon is hátul, egy ablakkal több lett.
A bal oldalon: szünet, 2, vészkijárati, 3, vészkijárati, a jobb oldalon: szünet, 2, vészkijárati, 4, bejárati ajtó.
A további módosítás után:
A bal oldalon: 3, vészkijárati, 3, vészkijárati, a jobb oldalon: 3, vészkijárati, 4, bejárati ajtó.

Il-14M jobb_a_demo
Il-14M
Il-14M bal
Il-14M-32_jobb
Il-14M-32
Il-14M-32_bal

Il-14M(S)

Szalon belső elrendezésű – VIP változat, kétkabinos, luxus belső kialakítással, extra technikai megoldásokkal, mint például a 8 mm-es golyóálló utasablak. Az utastér dolgozószobára és háló- pihenő fülkére választva. Kényelmes fotelek, dolgozóasztal, heverő a hálófülkében. A vészkijárati ablak a belső elrendezésnek megfelelően egy hellyel hátrébb került.
Utastér ablak elrendezés:
A bal oldalon: szünet, 3, vészkijárati, 3, a jobb oldalon: szünet, 3, vészkijárati, 3, bejárati ajtó

Il-14MS jobb_a_demo
Il-14M(S)

Il-14SM bal

Avia14(M) Avia14-32A (CSA)

Az Avia gyár által, az Aeroflot, illetve a Szovjetunió igényének megfelelően az Il-14M repülőgép mintájára kifejlesztett és gyártott típus. Utastér ablak elrendezés: A bal oldalon: kettő szünet, 2, vészkijárati, 3, szünet, a jobb oldalon: kettő szünet, 2, vészkijárati, 3, bejárati ajtó.

Az Avia gyár által, a CSA igényének megfelelően az Il-14M repülőgép mintájára kifejlesztett és gyártott típus. Utastér ablak elrendezés: A baloldalon: 3, vészkijárati, 4, a jobboldalon: 3, vészkijárati, 4, bejárati ajtó.

Avia-14M_jobb
Avia 14-32A (CSA)
Avia-14-32A bal_demo

Avia14-40

40 személyes változat. Az utaslétszám bővítése érdekében, CSA megrendelésre, az Avia-14-32A repülőgépekből alakítottak át, belső elrendezés változtatásával, valamint könnyebb burkoló és más szerkezeti egységek felhasználásával sikerült 800 kg önsúlycsökkentést elérni, amely lehetővé tette a plusz nyolc fő befogadását. Kínának készültek gyári Avia-14-40 repülőgépek is.
Utastér ablak elrendezés: a bal oldalon: 3, vészkijárati, 4, a jobb oldalon: 3, vészkijárati, 4, bejárati ajtó.

Avia14-40F

Az Il-14M méretének megfelelően az Avia-14-32A repülőgép mintájára légifényképezés céljára kialakított repülőgépek Kína megrendelésére. Utastér ablak elrendezés: a bal oldalon: 2, vészkijárati, 4, a jobb oldalon: 1, 2 szünet, 2, vészkijárati, 4, bejárati ajtó.

Avia 14-40F

Avia14T

A légierő számára kifejlesztett, 12,95 m hosszú, 2,65 m széles és 1,95 m magas árutérrel rendelkező, 2,75 m széles, 1,90 m magas, előre kifele (1,89 m-es rész), illetve a kisebb (0,86 m széles és 1,85 m magas) szárnynál, hátra befele nyíló kétszárnyas teher ajtóval ellátott, repülőgépek. A jobb oldalon elhagyták az utolsó ablakot, sarkosabbá tették, és 0,89 m széles, 1,73 m magas méretűre növelték, most már befele nyíló bejárati ajtót. A teher/ejtőernyős/sebesült szállításra kialakított belső elrendezés mellett, esetenként a szárnyvégeken maximum 490, normál esetben 475 liter űrtartalmú, 3,0 m hosszú, középen 0,5 m átmérőjű, szivar alakú póttartályt helyeztek el. Ablak elrendezés: A bal oldalon: 3, vészkijárati, 2, nagyméretű, kétszárnyas teher ajtó, a jobb oldalon: 3, vészkijárati, 3, bejárati ajtó (megnövelt méretű).

Avia-14TM_jobb
Avia 14T(M)
Avia-14T bal 1_demo

Avia14S(M)

Szalon változatú, VIP belső, általában kétkabinos elrendezéssel, extra technikai megoldásokkal készült repülőgépek. Esetenként a szárnyvégeken, maximálisan 490, normál 475 liter befogadóképességű, 3,0 m hosszú, középen 0,5 m átmérőjű, szivar alakú póttartályt helyeztek el.

Avia-14SM_jobb
Avia 14S (M)

Avia-14SM bal

Avia14FG(M) / Avia14M/FG

Csak átalakítás során készültek, hatalmas üvegezett orr felépítéssel, és a fotózáshoz szükséges berendezések, mint például a film előhívásánál szükséges sötétkamra elhelyezésével.

Avia-14MFG_jobb
Avia 14 FG (M)
             Avia-14MFG_bal

Super Avia14

A repülőgépeket kerek utasablakokkal, és a szárnyvégeken kiegészítő tüzelőanyag maximálisan 490, normál esetben 475 liter kapacitású, 3 méter hosszú és középen 50cm átmérőjű tartályokkal ellátva gyártották.
Utastér ablak elrendezés: A bal oldalon: 4, vészkijárati, 6, a jobb oldalon: 4, vészkijárati, 5, bejárati ajtó.

SuperAvia-14_jobb
Super Avia14
Super Avia-14 bal_demo

A Csehszlovákiában gyártott repülőgépeknél szintén számos egyedi átalakításokat végeztek, a nagyméretű üveges orrészen kívül is. Megtalálható volt a navigációs ellenőrző, bemérő repülőgép az OK-LCE, mely 1977-ig szolgálatban volt, majd eladásra került az Aeroflot részére. A csehszlovák hadsereg 3147 számú repülőgépe, e célra kialakított munkahelyekkel a navigátorok képzését segítette. Meg kell említeni a csehszlovák hadsereg 1104-es számú repülőgépét, melynek orrában az L-410-es repülőgép csehszlovák fejlesztésű hajtóművét helyezték el a különböző üzemű és magasságú teljesítmények mérésére, a megbízhatóság ellenőrzésére.

A cikk a Magyar Repüléstörténeti Társaság Iljusin Il-14 típusfüzete, valamint a Wikipedia szócikke alapján készült.

Vélemény, hozzászólás?