IL-14-esek a Kormány és Hadsereg szolgálatában

Légierő

Hazánkba 1956 május 8.-án érkezett meg a Magyar Népköztársaság kormányának rendelésére az első szovjet gyártmányú Il-14P(S) repülőgép, mely kezdetben a HA-VLG lajstromjellel látta el feladatát. Állami és politikai vezetők utaztak rajta.
1957 márciusában a Ny. Sz. Hruscsov vezette szovjet kormány egy Il-14P(S) repülőgépet ajándékozott Magyarország kormányának, a megnövekedett diplomáciai és más hivatalos utazások megkönnyítése érdekében. A gép a HA-MAG lajstromjelet kapta. Ebben az időben számos fejlődő, önállósodó, baloldali szellemű ország kapott ajándékba a repülőgépekből, például Nepál, Jemen.
A gép „szalonos” belső elrendezésű volt, a szárnyban elhelyezett póttartályok alkalmassá tették a Budapest-Moszkva útvonal leszállás nélküli megtételére. A repülési feladatokat a HA-VLG-nél és a HA-MAG-nál kezdetben öttagú szovjet, majd 1959-től magyar személyzet hajtotta végre. A HA-VLG rövid ideig, 1960.-tól 1961. év végéig HA-MAK jelzéssel a Malévnél üzemelt, és utána új vékony piros csíkos festést és 102 fedélzeti számot kapta. A HA-MAG a Minisztertanács tulajdonába került, az 512 fedélzeti számot kapta és maradt a vékony, piroscsíkos festése. Érdekessége a gépnek, hogy ajándék lévén ingyen tankolhatott az orosz benzinkutaknál, és ezt igyekeztek ki is használni.

 

HA-MAG (Géza) 512

Típus: Il-14P(S)
Gyártás éve: 
1957
Gyári szám: 
1470 015 12
Első üzemeltető: 
Malév
Ferihegyre érkezett: 
1958. Április 21.
Első légialkalmassági bizonyítvány: 
1958. Április 21.

A repülőgép a Taskent város melletti 84 sz. repülőgépgyárban készült. A repülőgépet 1957 februárjában Nyikita Szergejevicsd Hruscsov szovjet kormányfő ajándékozta a Magyar Népköztársaság kormányának a diplomáciai utazások megkönnyítésére. Átadásra 1957. május 25-én került sor. A gép speciális műszerekkel, póttartályokkal volt felszerelve, így hatótávolsága elérte a 2200 km-t, ezért leszállás nélkül megtehette a Budapest – Moszkva útvonalat. Belső berendezése szalonrendszerű volt. Kezdetben ötfős szovjet személyzet repülte a gépet, majd 1959-től magyar személyzet látta el ezt a feladatot.

1959-ben a Minisztertanács rendeletére 512-es fedélzeti számmal látták el.

1967-től a repülőgép a Magyar Néphadsereg tulajdonába az Országos Légvédelmi Parancsnokságához a MN 1936-os fedőszámú alakulathoz kerül.

1976 nyarán a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságtól egy megbízás érkezett, hogy a repülőgépet a „102”-es társával együtt légiellenőrzési feladatokra alakítsák át. A tervek elkészültek, és a kezdeti munkálatokat elkezdték. Meglepetésre augusztusban a szovjet Polnarnaja Aviacia képviselői Tökölre látogattak, és a kitűnő állapotú repülőgépet társával együtt 45000 Rubel értékben alku nélkül megvásárolták augusztus 31. dátummal.

3846 repült óra és 3208 leszállásszám után Minszkbe repülik nagyjavításra.

HA-MAG (MTI)

HA-MAG (MTI)

 Az Aeroflot Polnarnaja Aviacia vonalain repült CCCP-61780 lajstromjellel 1980 márciusáig.

HA-MAK (HA-VLG) 102

Típus: Il-14P(S)
Gyártás éve: 
1956
Gyári szám: 
6 34 11 02
Első üzemeltető: 
Malév
Ferihegyre érkezett: 
1956. Május 8.
Első légialkalmassági bizonyítvány: 
1958. Július 2.

HA-VLG

HA-MAK /HA-VLG/ (MRT archív 1956 – BUD)

A Magyar Népköztársaság Minisztertanácsának a megrendelésére érkezett Magyarországra az üzbegisztáni Taskent város melletti 84 sz. repülőgépgyárból, HA-VLG lajstromjellel 1956. május 8-án. Kezdetben szovjet, majd később magyar hajózók repülték. A repülőgép „szalon” utastérrel volt berendezve, az önsúlya 12350 kg volt, és póttartályokkal is felszerelték. A gépet kizárólag állami és politikai vezetők, valamint a kísérőik vehették igénybe.

1959-ben a Minisztertanács rendeletére 102-es fedélzeti számmal látták el.

102 Minszkbe repülése előtt (Egervári László)

102 Minszkbe repülése előtt (Egervári László)

1960. július 2-től a Malév állományába került, az utasteret 32 személyesre alakították, az előírásoknak megfelelően mindkét oldalon, az utolsó ablakokat, a törzs kivágásával, belülről nyitható, ablakkal ellátott, vészkijárati nyílásokra cserélték. A 490-es számú polgári légialkalmassági bizonyítványt, a HA-MAK lajstromjelet kapta, és Malév színekre festették át.

A polgári pályafutása rövid volt, 1961 októberétől visszaadásra került a hadsereg légierejéhez a különleges szállítási feladatok ellátására. Visszaalakították szalonos utastérre, és átfestették az 512-es társához hasonló színekre, és a csillagos jelzés mellé a visszakapta a 102-es számot. 1967-től a repülőgép a Magyar Néphadsereg tulajdonába az Országos Légvédelmi Parancsnokságához, a MN 1936-os fedőszámú alakulathoz kerül.
HA-MAK (102)

1976 nyarán a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságtól egy megbízás érkezett, hogy a repülőgépet az 512-es társával együtt légi ellenőrzési feladatokra alakítsák át. A tervek elkészültek, és a kezdeti munkálatokat elkezdték. Meglepetésre augusztusban a szovjet Polnarnaja Aviacia képviselői Tökölre látogattak, és a kitűnő állapotú repülőgépet a társával együtt 45000 Rubel értékben alku nélkül megvásárolták augusztus 31. dátummal.

4935 repült óra és 4119 leszállásszám után Minszkbe repülik nagyjavításra.
1976. október 1. dátummal, CCCP-61763 lajstromjellel, az Aeroflot Polnarnaja Aviacia Észak-Szibéria vonalain repült 1986-ig.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.