Azok a csodálatos fények…

A repülőgépek pilótafülkéjének éjszakai megvilágítása komoly gondokat vet fel. Ha a fény túl erős, a pilóta nem lát ki a repülőgépből, ha pedig túl gyenge, akkor a műszereket nem lehet leolvasni. Ráadásul a második világháború alatt egy kivilágított pilótafülkét a sötét éjszakai háttéren könnyű lett volna észrevenni. Ezért a repülőgépgyártók egy egyedi megoldást találtak ki…
Csodálatos fotók és teljes cikk a hajtás után!

A műszereket és a feliratokat UV fényre reagáló festékkel kezelték, a pilótafülkében pedig UV fényt kibocsájtó lámpatesteket szereltek fel. A speciális festék könnyen felismerhető a színéről: a hófehér helyett törtfehér-zöldes árnyalatú. Az UV égők látható kék fényt is sugároztak, ezt egy csak az UV spektrumot átengedő szűrő beépítésével blokkolták.

A rendszer működése közben a műszerek és feliratok tűélesen ragyognak, mintha saját belső világításuk lenne, és nem mellesleg roppant látványosak.

Az Il-14-en ARUFOS-45 típusú lámpatesteket használtak, melyekből összesen 9 db-ot szereltek fel: 1-1 a felső panel sarkában, 1-1 a gázkarpulton, 1-1 a kapitány és az elsőtiszt melletti paneleken, 1 a gázkarpult  elülső részén, valamint 1-1 a navigátor és a rádiótávírász munkahelyén kapott helyet.

A műszerek festése a világítás megszűnése után még hosszú percekig fénylik, ez jó szolgálatot tett az áramellátás megszűnése esetén.

Az UV izzó igen speciális darab, a neoncsőhöz hasonló elven működik. Az áramellátása a 27V-os alaprendszerről egy szabályozható áramkorlátozó ellenálláson (reosztát) keresztül történik (áramkorlátozó nélküli bekötés esetén villanócsőként viselkedik – egyszer). Sajnos ma már beszerezhetetlen darab, ezért mi UV pénzvizsgálókkal, valamint diszkófénycsövekkel világítunk. Ezek legnagyobb hátránya, hogy a látható fény blokkolása nélkül kékes derengést produkál, ami a fotókon is meglátszik hosszú záridő esetén.

Hamster barátunk készített pár remek fotót az éjszakai műszerfalról, érdemes átlapozni. A linkre kattintva néhány offtopik repülőgépet is találtok. Láttatok már működő Il-18 cockpit fotót, éjszaka? Nosza, tessék klikkelni!

[nggallery id=11]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.